مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

بامداد فردا چهارشنبه، نخستین ماه‌گرفتگی قابل مشاهده سال در ایران رخ می‌دهد. این ماه‌گرفتگی جزئی، که تنها بخش کوچکی از ماه را در سایه زمین قرار می‌دهد، به دلیل نزدیکی به طلوع خورشید، فرصت محدودی برای مشاهده خواهد داشت.

ماه گرفتگي خسوف

به گزارش همشهری آنلاین،‌ ماه‌گرفتگی جزئی در بامداد چهارشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳، به وقوع می‌پیوندد. در این پدیده، تنها بخش کوچکی از ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت و به همین دلیل خسوف قابل توجهی نخواهد بود. ماه‌گرفتگی با مرحله ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای آغاز می‌شود که برای چشم انسان چندان محسوس نیست.

زمان ورود ماه به سایه زمین ساعت ۵:۴۳ بامداد، اوج گرفتگی در ساعت ۶:۱۴ بامداد و پایان آن ساعت ۶:۴۶ بامداد به وقت ایران است. با توجه به طلوع خورشید در ساعت ۵:۴۹، در تهران و بسیاری از مناطق ایران فرصت کمی برای مشاهده این پدیده وجود دارد.

در نیمه شرقی کشور، این ماه‌گرفتگی قابل مشاهده نخواهد بود و در نیمه غربی نیز به دلیل روشنایی بامدادی و نزدیکی به طلوع خورشید، شرایط مناسب برای رصد آن فراهم نیست. این پدیده در قاره‌های آمریکا، اروپا، آفریقا و بخش‌هایی از آسیا قابل مشاهده است.

همچنین، در شامگاه سه‌شنبه، ۲۷ شهریور، پدیده «اَبَرماه» (Supermoon) به وقوع خواهد پیوست که اولین ابرماه سال جاری است. ابرماه به ماه کامل گفته می‌شود که در نزدیک‌ترین فاصله مداری به زمین قرار دارد و حدود ۳۰ درصد درخشان‌تر و ۱۲ تا ۱۴ درصد بزرگ‌تر از ماه‌های کامل دیگر است. این پدیده به دلیل نزدیکی ماه به زمین و بزرگ‌تر به نظر رسیدن آن در هنگام طلوع و غروب، توجه عکاسان نجومی و علاقه‌مندان به پدیده‌های آسمانی را جلب خواهد کرد.

این ماه‌گرفتگی جزئی، اولین ماه‌گرفتگی قابل مشاهده در ایران برای امسال است و ماه‌گرفتگی‌های بعدی که شامل ماه‌گرفتگی کلی نیز می‌شود، در سال‌های آینده در ایران قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 882184
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha